maandag 11 januari 2010

Wanner & Hoe vertel ik het?


Hoe vertel ik het?


En wanneer? In Nederland is het gebruikelijk om pas na 13 weken, als de grootste kans op een miskraam voorbij is, het heugelijke nieuws te vertellen aan familie en vrienden en op het werk. Prima natuurlijk, maar bedenk wel wat je doet als het voor die tijd toch onverhoopt mis zal gaan. Houd je het dan voor jezelf of wil je het dan alsnog aan iemand kunnen vertellen. En is het dan niet fijner als ze al wisten dat je zwanger was? Zoveel mensen zoveel voorkeuren. Denk samen goed na over de vraag wie je het gaat vertellen en wanneer. En als je besluit in eerste instantie slechts een paar mensen in te lichten, zorg er dan voor dat ze het niet verder gaan vertellen. Met name kleine aanstaande broertjes en zusjes kunnen heel slecht geheimpjes bewaren. Voor je het weet vertellen ze het aan iedereen die ze maar tegenkomen dat jij een baby in je buik hebt. In andere landen is het ook veel gebruikelijker dan in Nederland om al tijdens de zwangerschap te kijken welk geslacht de baby heeft en om dit alvast te delen met je vrienden en familie. Niks geheimzinnigs aan! Maar doe vooral wat je zelf het prettigst vindt.
Blijft de vraag hoe je het nieuws dat je in verwachting bent gaat vertellen. Even snel een telefoontje of er een wat meer feestelijke aankondiging van maken? Geef je (schoon)moeder bijvoorbeeld een speentje en een slabbetje cadeau dat ze kan gebruiken op de eerste oppasdag. Als je al een kindje hebt is het een leuk idee om die een t-shirt aan te trekken met een toepasselijke tekst erop ("Stoer! Ik word een grote broer!" of "Ik krijg een brusje") en dit aan te trekken als je op familiebezoek gaat.


Mijn mening:

ik vond dit een mooi stukje omdat ik heel veel nou hoor van mensen dat ze niet weten wanneer ze het moeten vertellen. Op stages bijvoorbeeld zijn heel vaak moeders zwanger of leidsters. En je ziet heel erg verschil met mensen. De een verteld het al heel erg snel en de ander wacht een hele tijd. Omdat ze die zekerheid belangrijk vinden. En ik vind zelf wel dat je beter kunt wachten. Omdat je dan wel iets meer zekerheid hebt. Het kan natuurlijk alijd nog verkeerd gaan. Maar de kans op een miskraam is dan een stuk kleiner. Ik zou zelf ook niet te vroeg iets zeggen. Behalve tegen mijn ouders. Die zou ik het wel vertellen. Wat vinden jullie? je mag gerust reageren hoor.

Geen opmerkingen: